آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی در سال 1343 در خانواده ای متدین و شیفته اهل بیت در یکی از مناطق محروم اهواز دیده به جهان گشود.

تحصیلات مدرسه ای خود را در مدت کوتاهی و با موفقیت پشت سر گذاشت؛ به گونه ای که د ر سال اول دبیرستان درسهای کتاب معارف اسلامی و ریاضیات جدید را در کنار معلمان خود به دانش آموزان تدریس می کرد و در پایان سال از آنهاامتحان می گرفت. وی در دوران تحصیل در المپیاد ریاضی شهید رجائی استان رتبه اول را اخذ کرد و با توجه به ضرورت حضور در جبهه مدت تحصیلات دبیرستانی را از 4به 2سال کاهش داد وموفق به کسب دیپلم شدند و با توجه به رتبه های ممتاز علمی توانستند وارد حوزه علمیه بشوند.

با اوج گیری نهضت امام خمینی(ره)در دهه50 ایشان نیز به نوبه خود فعالیتهای مؤثری را بر عهده گرفت از جمله می توان به راه اندازی هسته اولیه انجمن اسلامی منطقه کارون و پیگیری امورات دینی منطقه اشاره کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای سیاسی و فرهنگی خود را در اوان جوانی یعنی 16 سالگی در قالب انجمهای اسلامی و جلسات مذهبی ادامه داد و با شهیدانی چون مجد زاده ، جمالپور و محمود یاسین ارتباط فکری عمیقی در زمینه اندیشه های شهید مطهری و برقرار کرد و با ارائه مقالاتی در نشریه انجمن اسلامی کارون کام تشنه شیفتگان شهید مطهری را از سرچشمه اندیشه های زلال ایشان سیراب نمود.



این فعالیتهای پر اثر موجب شد تا تعداد قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان منحرف در دوره قبل از انقلاب فرهنگی اشاره کرد که در این رابطه باید از زحمات شهید همویی نیز به نیکی یاد کرد.

نبوغ و استعداد سرساز حضرت استاد سبب شد پس از مدت کوتاهی توانایی تدریس اندیشه های ژرف و مبانی فلسفه اسلامی را پیدا کند به گونه ای که در ملاقات با یکی از شاگردان مبرز علامه طباطبائی (آیت الله حسین شمس) باعث اعجاب و اصرار ایشان نسبت به ورود استاد به حوزه علمیه شد.

با آغاز جنگ تحمیلی استاد لباس رزم بر تن نمود و به میدان نبردشتافت . تجربیات وی در تأسیس بسیج کارون و واحد فرهنگی بسیج اهواز زمینه خدمت ایشان در سمتهای مختلف چون : عضویت در شورای فرماندهی سپاه اهواز، قائم مقام سپاه آبادان ، معاون آموزش و معاون پرسنلی سپاه را فراهم آورد.



وی در عملیاتهای مختلفی چون والفجر مقدماتی ، والفجر هشت و بیت المقدس در چند مرحله حضور داشت و بهمراه گردانهای جعفر طیار و تیپ بیت المقدس در میدان نبرد دوشادوش رزمندگان به جهاد شتافت.

تحصیلات :

آیت الله فرحانی تحصیلات طلبگی خود را در سال 1362 در مدرسه الامام الخمینی (ره) شهرستان اهواز آغاز نمود . وی در حالی وارد حوزه علمیه شد که بر مبانی فلسفی و عقاید اسلامی تسلط خاصی داشت . آنگاه به حوزه علمیه قم انتقال یافت و دروس سه ساله مقدمات را در کمتر از یک سال با جدیت و پشتکار پشت سر گذاشت و بدلیل کسب رتبه ممتاز هدایایی را از سوی حضرت امام (ره) و مراجع تقلید دریافت نمود. حضرت استاد در قماز همان ابتدا فعالیت پژوهشی عمیقی بمنظور آشنائی با مبانی حضرت امام خمینی(ره) آغاز نمود. ایشان در سال 66 پس از کسب رتبه استادی حوزه علمیه به تقاضای حضرت آیت الله موسوی جزائری و با حکم زنده یاد آیت الله طاهر شمس به اهواز مراجعت نمودند و علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه و مدیریت گروههای کهارف دانشگاه دروس سطوح عالیه و خارج را جمعاً در طول 14 سال تکمیل و موفق به کسب درجه اجتهاد از سوی معظم له گردید.



وی در حوزه علمیه اهواز به تحقیقات خود در زمینه فقه، اصول، فلسفه، کلام جدید ، تفسیر و عرفان نظری ادامه داد و به جهت تکمیل مبانی فلسفی و آشنایی با مبانی حکمت متعالیه و تطبیق مبانی اصولی حضرت امام(ره) بر فقه اسلامی از سال 1380 مجدداً عازم قم گردید.

با گذشت چهار سال از حضور ایشان در قم و شرکت در درس خارج آیت الله العظمی بهجت و آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و مباحث خصوصی فقه آیت الله مؤمن ، اجتهاد ایشان به تائید حضرت آیت الله مؤمن ( از فقهای شورای نگهبان) رسید.

در ضمن ایشان موفق به شرکت در جلسه خصوصی درس اسفار حضرت آیت الله جوادی آملی شد و از آن جلسه معنوی که در سطح بالایی از خارج فلسفه صدرا برگزار می گردید خوشه های فراوان جید.

استاد فرزانه در این جلسات نظریات جدید و نوآوریهای علمی خود را به اساتید طراز اول ارائه می نمود به گونه ای که مباحثات گرم ایشان زبانزد اهل نظر گردید.



استاد ایشان حضرت آیت الله موسوی جزائری در خصوص ایشان می نویسد: « وی تمام تلاش خود را در تحکیم ارکان حوزه بکار برده است و با تدریس قیم و مفید خود و بحث مبتکرانه خود تأثیر بسزائی داشته است و قلم من ازادای حق آن ناتوان است»

می توان به جرأت گفت که آیت الله فرحانی از پیشگامان لبیک به ندای مقام معظم رهبری در عرصه تولید علم و جنبش نرم افزاری به شمار می رود که مرز علوم اسلامی را در نوردیده است.



خدمات علمی پژوهشی :

همگان آیت الله فرحانی را بعنوان مدرسی دلسوز و خطیبی توانا می شناسند و این خصوصیت از آغاز فعالیتهای علمی و فرهنگی ایشان نمایان است.

ایشان در حوزه علمیه فضلایمحقق و موفقی تربیت نمود و با کاری عمیق و شبانه روزی دوره تخصصی مجتهد پروری را رونق بخشید.

این دوره که با تدبیر آیت الله مسوی جزائری و موافقت مقام معظم رهبری در سفر سال 1375 به استان خوزستان در اهواز تأسیس شد ظرف مناسبی برای تحقق یکی از بارزترین ویژگیهای استاد یعنی شاگرد پروری بود.

یکی از ابتکارات استاد بزرگوار در این دوره ابداع سبکی جدید در آموزش و پژوهش بنام مشاوره می باشد که شاگردان استاد را در تحقق و مقایسه نظریات بر اساس مکاتب مختلف علمی یاری می نماید . شاگردان استاد در دو بخش مشاورات و مقالات توانسته اند رتبه های بلاب علمی را احراز و مقالات ارزشمندی ارائه نمایند و بعنوان اساتید دارای گواهینامه تدریس مورد تایید از سوی حوزه علمیه قم مشغول به خدمت شوند.



از دیگر محصولات دوره تخصصی می توان به تربیت قریب به 30 قاضی متعهد اشاره نمود که در دستگاه قضائی استان خوزستان مشغول به خدمت می باشند.

در ضمن در دو سال اخیر بدلیل تجربه موفق بخش تخصصی سطوح عالیه مدرسه الامام الخمینی(ره) اهواز به تقاضای اساتید و بزرگان قم به تربیت نخبگان در سطوح عالیه قم پرداخته است.

افزایش توانائی اساتید بخش تخصصی تاثیر عمده ای بر فضای فرهنگی شهر و استان داشت که در این راستا می توان به راه اندازی طرح اندیشه دینی در حوزه علمیه اهواز اشاره کرد . این دوره بر مبنای کتب گرانسنگ آیت الله شهید مرتضی مطهری پایه ریزی شده است و طلاب و دانشجویان و کادر فرهنگی مساجد این شهر را تأمین می نماید.

این حرکت عظیم فکری فرهنگی در مردادماه سال 1381 ، 5000 تن از فعالان فرهنگی مساجد با مقام معظم رهبری دیداری پرشور داشتند که معظم له ضمن تقدیر از این جریان پر ارج فرمودند : « همین راه مبارک را ادامه دهید راه ارتقای علمی و عملی نسل جوان »

با گذشت یک سال از این حرکت موفقیت آمیز بنا به درخواست بسیج استان جریان ارزشمند دیگری تحت عنوان طرح ولایت استانی با هدف تغذیه فکری کادر بسیج دانشجوئی استان توسط استاد فرزانه و با همکاری سایر اساتید طراحی و به اجرا درآمد.

درسهای به یاد ماندنی انسان شناسی قرآنی در تبیین جایگاه و حقوق زن در اسلام و تعامل زن و مرددر اسلام در جمع خواهران طلبه ، دانشجو و معلم که در قالب طرح اندیشه دینی ، طرح ولایت دانشجوئی و طرح ولایت بسیج خواهران برگزار شد به اذعان شرکت کنندگان موجب تحولی شگرف ئ نگاهی نوبه دین مبین اسلام گردید.



خصوصیت ویژه تدریس ایشان در تمامی سطوح گرایش جدی مخاطبان به معارف اسلامی ایجاد انگیزه جهت کنکاش در زمینه علوم اسلامی؛ و تحول عمیق روحی و نیل به معنویت گشته است به گونه ای که تمامی شاگردان ایشان را استاد اخلاق خود می دانند. حلاوت درس این استاد فرزانه به نحوی است که در مواردی موجب تغییر رشته دانش پژوهان گردیده است.

در بعد فعالیتهای دانشگاهی باید به کرسی تدریس ایشان در سالهای فعالیت در نهاد رهبری دانشگاه اشاره کرد که قبلاً مورد اشاره قرار گرفت.

ایشان علاوه بر تدریس حضوری مؤثر در سمینارها و همایش های علمی مختلف داشتند که بعنوان مثال می توان به سخنرانی ایشان در همایش کنترل جمعیت و بیان مبانی تفکر اسلامی اشاره نمود بطوری که مورد استقبال اساتید دانشگاه قرار گرفت.

ایشان در حال حاضر از اعضای فعال هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هستندکه از مراکز علمی پیشرو در عرصه علوم انسانی و پلی موفق در جهت ایجاد وحدت علمی حوزه و دانشگاه از طریق برگزاری طرح ولایت در دانشگاههای سراسر کشور به شمار می رود.



بخشی از سابقه ی آموزشی ایشان :

با اتمام جنگ تحمیلی از سال 1368 حضرت استاد بعنوان قائم مقام نهاد رهبری در دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی اهواز و دانشکده نفت مشغول به خدمت شد.

از فعالیتهای عمده ایشان در این سمت می توان به راه اندازی ستاد اقامه نماز دانشگاه ، کانون مطالعات شهید مطهری، کاروانهای زیارتی فرهنگی مشهد مقدس، فعال کردن هسته ای حزب الله دانشگاه و برگزاری سه گردهمایی دانشگاهیان حزب اللهی . همچنین ایشان ریاست گروه معارف دانشگاه علوم پزشکیو شهید چمران را بر عهده داشت که در این مدت ساماندهی گروه معارف با دعوت از اساتیدمتعهد و بومی صورت گرفت.

از سال 1370 مسؤولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را پذیرفت و بمدت 5 سال خدمات ارزنده ای در عرصه فرهنگ اسلامی به استان ارائه کرد.

بخشی از خدمات فرهنگی و اجتماعی ایشان عبارتست از :

1. توسعه کتابخانه های عمومی تا ظرفیت سه برابر و احداث کتابخانه های مهمی چون کوت عبدالله اهواز ، شهید باهنر اهواز ، مجتمع فرهنگی دزفول ، مسجد سلیمان ، شادگان و ...

2. احداث ........ سالن سینما و تآتر همچون تالار آفتاب اهواز ، ......

3. کشف و ثبت نقاط سیاحتی جدید در استان .............

4. راه اندازی اولین نمایشگاه استانی کتاب در کشور در سال74 که موجب حذف انحصار نمایشگاه در تهران شد.

5. حضور فعال در نمایشگاههای سیاحتی کشور و ارائه فرهنگ بومی قومیتهای استان و کسب مقام ممتاز کشور در طی 4 سال پیاپی.

از اولویتهای کاری ایشان خدمت رسانی فرهنگی به محرومین و تأمین اعتبارات ویژه برای این مناطق است.که در این باب می توان به راه اندازی کاروانهای فرهنگی شهید بهشتی و یژه مناطق روستائی اشاره کرد.



از دیگر اولویتهای ایشان فضا سازی معنوی در جامعه است که می توان به راه اندازی کاروانهای راهیان نور با همکاری دفتر حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و معاونت سیاحتی وارزت ارشاد و همچنین طرح بدیع راه اندازی کانونهای فرهنگی هنری مساجد که در سطح کشور تصویب و اجرا شد اشاره نمود.

عملکرد موفق استاد فرحانی موجب شد در طول مدت مدیریت دستگاه فرهنگی استان 3 بار بعنونا مدیر نمونه کشور مورد تقدیر قرار گیرد.

آیت الله فرحانی از سال 1376 تا کنون بعنوان مسؤول دفتر نظارت و نمایندگی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در استان خوزستان منصوب شد و گامهای مؤثری در جهت رشد و بالندگی حوزه های علمیه استان برداشت.



از جمله خدمات ایشان در این عرصه می توان به نقش موثر ایشان در سازماندهی دارالعلم آیت الله بهبهانی از نظر علمی و اداری ، فعال سازی مدرسه امام زاده ابراهیم بهبهان ، راه اندازی مجدد مدارس علمیه باقر العلوم (ع) رامهرمز ، راه اندازی مدارس علمیه سفیران هدایت ، اعزام اساتید و مدیران به شهرستانها ؛ برنامه ریزی جهت تثبیت سطوح عالی حوزه در استان ، راه اندازی بخش تخصصی در سطوح عالیه پایه های 10-7 آموزش حوزه در اهواز اشاره نمود.

 



زندگی نامه ایت الله فرحانی نوشته شده در سایت خبرگان رهبری